EEN OPEN DEUR/ GOED, MAAR HET KAN ALTIJD BETER/ BERGEN OP ZOOM PROMOTIE

| jaar 5 | nummer 198 |

| 28-01-2018 | 10.00 uur |


 

| EEN OPEN DEUR |  

 

De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, concludeert in zijn rapport “Een open deur”  dat gemeenten ten onrechte burgers, die in de schulden zijn geraakt, laten zitten met hun problemen. Hiervan zijn minderjarige kinderen soms de dupe.

De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening schrijft juist voor dat schuldhulp „breed toegankelijk” moet zijn en dat groepen niet op voorhand mogen worden uitgesloten. Toch blijkt in de door de ombudsman onderzochte praktijk dat burgers een veelheid aan documenten moeten aanleveren voor ze in aanmerking kunnen komen voor hulp. Groepen als zzp’ers en mensen die in scheiding liggen, blijken bovendien geregeld categorisch te worden uitgesloten. Het is niet de eerste keer dat onderzoekers tot deze conclusie komen. In een onderzoek van de Hogeschool Utrecht (2014) werden in grote lijnen dezelfde conclusies getrokken. Die leidden tot Kamervragen en, in 2015, tot een oproep aan gemeenten tot beterschap door de toenmalig staatssecretaris Jetta Klijnsma. Nog steeds gaan gemeenten, volgens de ombudsman, te vaak „voorbij aan de financiële nood en aan de hulpvraag” van „uitgesloten doelgroepen”. Ook kijken gemeenten „niet naar individuele omstandigheden, niet naar de maatschappelijke kosten van voortdurende schuldenproblematiek” en – volgens de ombudsman – het meest zorgelijke punt „niet naar de kwetsbare positie van eventuele minderjarige kinderen.”

Gemeenten schrikken burgers af door de veelheid aan papierwerk die ze opvragen voor de schuldhulp kan beginnen. In mei 2016 publiceerde de Nationale ombudsman het rapport ‘Burgerperspectief op schuldhulpverlening’. Een van de belangrijkste conclusies uit dat rapport was dat de overheid te veel uitgaat van zelfredzaamheid bij burgers. Begrijpelijkerwijs willen gemeenten zich een beeld vormen van de financiële situatie van burgers, maar ze schieten geregeld door, blijkt uit het rapport “Een open deur” . De Ombudsman pleit voor een „ruimhartiger” toegang. Iedere burger verdient een persoonlijk gesprek om zijn problemen toe te lichten, zegt de ombudsman, „zonder eisen vooraf”.

De aanbevelingen in “Een open deur”:  

  • Ga naar een burger toe en breng in een face-to-face gesprek in kaart wat diens persoonlijke situatie is. 
  • Sluit geen doelgroepen op voorhand uit. Verzamel voor het nemen van een beslissing de relevante informatie, kijk naar de omstandigheden van de persoon en weeg de verschillende belangen tegen elkaar af. Zorg ervoor dat de uitkomst daarvan niet onredelijk is. 
  • Geef op iedere aanvraag een duidelijke, goed gemotiveerde beslissing op schrift af die begrijpelijk is, zodat burgers weten waarom hun aanvraag is toegewezen/afgewezen, zij weten waar zij aan toe zijn en hun rechtsbescherming is gewaarborgd.

Daarnaast roept de nationale ombudsman gemeenteraden op zich te laten informeren door het college van B&W over hoe de toegang tot schuldhulpverlening in hun gemeente is geregeld, welke drempels de toegang kunnen belemmeren en wat daarin verbeterd kan worden.

Schuldhulp mag niet voorbehouden zijn aan doorzetters! Het wordt tijd dat de gemeente Bergen op Zoom de gemeenteraad informeert over de praktijk in onze gemeente. Voor de BSD is een betere schuldhulpverlening een belangrijk punt voor de komende bestuursperiode. Hierbij is belangrijk dat minderjarige kinderen niet de dupe mogen worden van de problemen van hun ouders.

Louis van der Kallen

 


 

| GOED, MAAR HET KAN ALTIJD BETER |  

 

Het opgetuigde Stadslab en Citymarketing hebben afgelopen jaren een puike prestatie geleverd. Door hun inspanningen zijn er winkels bijgekomen, die er anders niet waren gekomen. Maar toch . . . er blijven vele panden nog leeg staan. Hoe zou de stad eruit hebben gezien als we niets hadden gedaan?

De BSD blijft  van mening dat er toch iets gedaan moet worden aan de vele vierkante meters winkeloppervlakte in Bergen op Zoom. De Zeeland blijft vierkante meters aantrekken door steeds verder uit te breiden. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor onze binnenstad. Je moet wel blind zijn om niet te zien dat het steeds drukker wordt bij de Zeeland. De binnenstad loopt leeg. De consument kan zijn euro maar één keer uitgeven. Ondernemers gaan daar naar toe waar consumenten zijn. Er zal nog flink wat geïnvesteerd moeten worden in de binnenstad. Gelukkig trekt de economie weer aan en hopelijk zal dat ondernemers en winkelend publiek aansporen om weer naar de binnenstad te trekken. Er liggen zeker kansen voor de binnenstad. Deze kansen moet je als onderneming pakken en benutten, de overheid kan alleen maar faciliteren.

Graag zou ik aandacht zien voor de volgende punten:

  1. Naar mijn idee moet je niet uitgaan van één doelgroep, maar zoveel mogelijk doelgroepen bedienen.
  2. Meer levendigheid in de straten. Livemuziek toestaan. Zorgdragen dat er achtergrondmuziek is. Deze staat nu vaak niet aan.
  3. Creativiteit van de Bergenaar meer benutten. Verenigingen aanspreken. Wat van ver komt hoeft niet altijd goed te zijn. 
  4. Wijs een slechte winkelpui aan en ga er mee aan de slag en laat zien dat de gemeente het serieus aanpakt (puienprijs). 
  5. Meer daadkracht bij slecht onderhouden panden. Grote Markt en Salon. Maak van de Salon een horecamuseum. 
  6. Evenementen spreiden over heel het jaar. Liefst ook in de vakantiemaanden, juli en augustus, als de toerist komt. Herkenbare hostessen inzetten bij promotie evenementen. 
  7. Ondernemersvereniging Sterck aanspreken over het niet doorgaan van groots aangekondigde Winterfair. 
  8. Kijken of er geen mogelijkheid is om een verkoopsite op starten met winkels uit de binnenstad. 
  9. Digitale evenementen agenda samenstellen, die voor iedereen te bereiken en aan te passen is. 
  10. Keuze maken voor een gevarieerd straatbeeld. Wonen, werken en winkels door elkaar. Goed voorbeeld is het beginstuk van de Engelsestraat. 
  11. Publiektrekkende evenementen naar Bergen halen of maken. Denk hierbij aan Muziek op het plein, Internationaal Re-enactmentspektakel 1588 op de Kiek, of het Glazen Huis.
  12. Creatievelingen bedenken, marketingmensen berekenen. Niet andersom.
  13. Ga uit van het principe dat je in de Zeeland boodschappen doet en in de binnenstad winkelt.
  14. Zorg voor een publieks- en bezoekersvriendelijk parkeerregime. Voorbeeld: bezoekende klant krijgt bij aankoop zijn parkeergeld retour. Of zaterdags vrij parkeren op Plein 13 en/of andere plaatsen.
  15. Aantal winkelpanden omzetten naar hippe betaalbare woon- en/of werklocaties.
  16. Nog betere en creatievere, resultaatgerichte acquisitie voor vulling van winkelpanden.
  17. Bekende (oud) Bergenaren of landelijk bekend gezicht inzetten. Bergen een gezicht geven. Denk aan Ali B, Ed Nijpels en/of Martijn Hendrikx.
  18. Verenigingen, gezelschappen, bands die buiten onze regio optreden, voorzien van PR materiaal.
  19. Tekstborden langs de snelweg zijn goed, maar de tekst Keer om, zal een Duitse of Belgische toerist niet veel zeggen. Historisch funshoppen of Stad met Historie zegt meer.
  20. Gesubsidieerde instanties (Gebouw-T) niet mee laten concurreren met de huidige horeca.
  21. Learning by doing it, is altijd beter dan niets doen.

Kortom, we zijn er nog niet en ja . . . . . het kan altijd beter.

Peet Bakx

 


 

| BERGEN OP ZOOM PROMOTIE |  

 

Bij de aftrap van het jubileumjaar (50 jaar) van de geschiedkundige kring Bergen op Zoom op 13 januari werd het cadeau van “de Kring” aan Bergen op Zoom aangekondigd: de verhalensprokkelaar.

Het doel van de verhalensprokkelaar is: de aantrekkelijkheid van de gemeente Bergen op Zoom te vergroten door de verhalen over de stad te ontsluiten met en door bewoners zelf. Onze rijke geschiedenis is het delen met elkaar en met bezoekers meer dan de moeite waard.

De Verhalensprokkelaar is het online platform, waarop iedereen die maar wil spannende, leuke of aangrijpende verhalen kan vertellen over alledaagse plekken. Daarmee geven ze (historische) inkleuring van een plek. Bergen op Zoom kent vast veel plekken met verhalen. Alledaagse en bijzondere. De BSD vindt het een prachtig idee om met verhalen over onze geschiedenis en die van de stille getuigen daarvan de volkeren kond te doen.

Louis van der Kallen

 


Voeg toe aan je favorieten: Permalink.

Eén reactie

  1. Is de gemeente Bergen op Zoom dan al ‘lid’ van de ombudsman? Ik kan me herinneren dat ik eens iets meegemaakt heb en dat er aangegeven werd dat de gemeente Bergen op Zoom zich niet echt inlaat met de ombudsman, of iets dergelijks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *